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Zahra Khorshidi


I have no name


Opening on June 28, 2018, 7:00 pm,

exhibition accessible between 4pm and 7pm

always Tu, Th, Sa from July 3rd - 21st 2018


"The body is at the same time the original tool with which humans shape their world, and the original substance out of which the human world is shaped."

Marcel Mauss, Techniques of the Body (1935)

In ihrer aktuellen Werkserie "I have no name" setzt sich die iranische Künstlerin Zahra Khorshidi mit der welterschließenden Rolle des menschlichen Körpers auseinander.  Seit den ersten Artefakten des Homo Faber dient der Körper dem Menschen als Medium der Selbstthematisierung und der Welterfahrung.

In ihren Arbeiten nimmt Khorshidi auf diese existentielle Relevanz von Körperbildern Bezug und eröffnet in ihren Bildern einen spannungsreichen Bezugsrahmen zwischen Figur und Abstraktion, Körperbild und Imagination, aquarelltechnischer Verflüchtigung/Auflösung und dem experimentellem Spiel mit farblichen Intensitäten. Ein wesentliches Gestaltungsmerkmal dieser Werkserie ist die Farbe: mit Jean-Francois Lyotard (Intensitäten, 1978) kann die Farbe als eine libidonöse Energie verstanden werden, mit der versucht wird, geschlechtliche, sozial und politisch regulierte Körperidentitäten und -grenzen aufzubrechen.


Zahra Khorshidi wurde 1980 in Teheran geboren. Nach dem Studium der Malerei in Isfahan und Teheran hat sie mehrere Jahre an der Parand Islamic Azad University und an der Javan Art School unterrichtet. 2003 hat sie an der sechsten Malerei-Bienniale in Teheran teilgenommen. Ihre Bilder sind in Teheran Zeitgenössisches Museum, Emam Ali Museum, Künstlerhaus Teheran, Saba Kulturhaus Teheran und in Galerien in Teheran und Duha ausgestellt.Seit 2013 lebt und arbeitet sie in Wien. Sie arbeitet im Museum für Zeitgenössische Kunst, dem 21er Haus, und studiert im Masterstudiengang Kunstgeschichte in der Schwerpunktsetzung Zeitgenössische Kunst, Exile Art, Postcolonial Feminism und Global Art History)


Ramón Reichert, Juni 2018


In her current series "I have no name," Iranian artist Zahra Khorshidi explores the world-defining role of the human body. Since the first artifacts used by Homo Faber, the body has served humankind as a medium of self-thematization and world experience.

In her work, Khorshidi refers to the existential relevance of body images and in her paintings opens up a tense frame of reference between figure and abstraction, body image and imagination, volatilization and dissolution based on the watercolor technique, and the experimental play with color intensities.

Color as a significant design feature of this series of work: following Jean-Francois Lyotard (Intensities, 1978), color can be understood as libido-like energy that seeks to open up gendered, socially regulated and politically controlled body identities and boundaries.


Zahra Khorshidi was born 1980 in Tehran. After studying painting in Isfahan and Tehran, she taught for several years at the Parand Islamic Azad University and the Javan Art School. Since 2013 she lives and works in Vienna. She is employed at the Museum of Contemporary Art, the 21er Haus, and studies Master of Arts in Art History with a focus on Contemporary Art, Exile Art, Postcolonial Feminism and Global Art History.


Ramón Reichert, June 2018